京都大学21世紀COEプログラム「心の働きの総合的研究教育拠点」第27回講演会
京都国際心理学セミナー共催
場所:文学部(新館) 2階第6講義室 ←会場が変更になりました!
日時:3月26日(金)15:00−17:00
講師:Dr. Douglas L. Medin(アメリカノ−スウエスタン大学)
講演題目: The Native Mind.
要旨: The psychology of categorization and reasoning has relied heavily on studies using participants (typically college students) in and around major research universities. How well do the findings from these populations generalize to other populations? Our research team has been examining this issue in the domain of biological concepts. This talk describes a cross-cultural and developmental research project on na・e or folk biology; that is, the study of how people conceptualize living kinds. >From the standpoint of mainstream cognitive psychology, we find that results gathered from standard populations in industrialized societies (e.g. typicality effects) either are not found or pattern differently when we move beyond undergraduates. From the perspective of folkbiology, standard populations may yield misleading results, because such populations represent examples of especially impoverished experience with respect to nature.
講演者の紹介: Douglas L. Medinさんは、アメリカノ−スウエスタン大学心理学部の教授で、認知心理学の代表的な学者の一人です。実験研究ばかりでなく、Harcourt Braceから出版されている教科書Cognitive Psychology (3rd ed.)の筆頭執筆者であることや、シリーズThe Psychology of Learning and Motivation、学術誌Cognitive PsychologyのEditorだったことでもよく知られています。 多彩な専門業績のなかでも、とくにカテゴリ、概念やそれに基づく推論の研究が広く知られていますが、最近では人工的なカテゴリ・概念でなく、動植物など素朴生物学的カテゴリ・概念を扱うようになり、そこからさらにこうした素朴生物学的カテゴリ・概念の獲得に影響する社会文化的文脈に関心を持つようになりました。以下に、最近の著作3点を挙げておきます。今回の講演は、この最後の論文ともっとも関連が深いようです。
最近の著作:
Medin, D.L. & Atran, S. (Eds.) (1999) Folkbiology. Cambridge,
MA: MIT Press.
Medin, D.L. et al. (2003) A relevance theory of induction.
Psychonomic Bulletin and Review, 10(3), 517-532.
Medin, D.L. & Atran,
S. (in press) The native mind: Biological categorization, reasoning and
decision makinng in development across cultures. Psychological Review.
企画:藤田和生