第39回 京都国際心理学セミナー

≪21世紀COE研究拠点形成プログラム「心の働きの総合的研究教育拠点」第3回講演会≫
Vienna大学のLudwig Huber博士が京都にいらっしゃいます。博士は、鳥類やマーモセットを対象として、カテゴライゼーションや社会的学習の研究をおこなっており、大変面白い論文を発表されております。つきまして、Huber博士に下記の要領で講演をお願いいたしました。
話題日時が平日の午後となりましたが、万障繰り合わせの上多数のご参加をお待ちいたします。ご講演の日時、場所、テーマ、概要は下記のとおりです。

藤田和生・板倉昭二(京都大学大学院文学研究科)


会場案内図

←地下鉄烏丸今出川
京阪出町柳方面

 
1) JR京都駅から
・市バス206号系統に乗車、「百万遍」下車、徒歩5分
・地下鉄烏丸線乗車、「今出川」下車、市バス201号系統に乗車、「百万遍」下車、徒歩5分
2) 阪急河原町駅から
・市バス201号系統、3号系統に乗車、「百万遍」下車、徒歩5分
3) 京阪出町柳駅から徒歩15分

return
京大正門前
↓京都駅方面

日時 2002年12月5日(木) 午後3:30−5:00

場所 文学部新館 2階 第4講義室

題目 The kea as a model of social intelligence in birds

PhD. Ludwig Huber
(Vienna University)
概要 Many behavioral scientists see observational learning as an important manifestation of intelligence in nonhuman species. They studied foraging, mate choice, song learning and tool use as primary candidates for social learning. A further, yet less frequently studied and perhaps also taxonomically less wide-spread condition under which social learning may be adaptive is exploratory or curiosity behaviour.
Keas (Nestor notabilis), the alpine parrots of New Zealand’s south island, has for a century been used as an example of curiosity in birds. Moreover, this species shows a variety of social behaviors, including elaborate play, and also object-exploration is firmly bound to the general activities of the group. These species-specific predispositions invite to study social learning in the context of object exploration in Keas. Indeed, first experiments in our lab have shown that the performance and success of young keas with a multi-functional object proved to be strongly influenced by the observation of an experienced group member. Although there was no evidence of imitation, we found a striking difference between observers and non-observers in their success to open the box. I concluded that they understood the change in the world produced by the manipulations of the model, by using what they have learned in devising their own behavioral strategies.